شاخه های مطالب


ارتباط با مدیر سایت

علیرضا موفق

برای معرفی و ارتباط بیشتر می توانید به لینک های ذیل مراجعه نمایید:
1. مشخصات
2. سئوال و اظهار نظر
(info@mohabatelahi.com



دانشگاه

نحوه ارایه کار تحقیقی در سایت (به جای خلاصه کتاب)

چگونگی ارایه تحقیق و نکات قابل توجه



مقالات کارشناسی ارشد

کلاس فلسفه اخلاق :
17 موضوع  فلسفه اخلاق

کلاس متون تخصصی:
معرفی 19 کتاب اخلاقی



برگزیده سابت ها







دلایل انس با پروردگار
علیرضا موفق


 



از امور بسیار مهم در بحث محبت ، مسإله انس است. انسان دوست دارد با امور پیرامون خود اعم از هم نوعان ، جانداران و حتی اشیاء اطراف خویش ارتباطی دایمی داشته باشد.به طوری که با آن ها ارتباطی همیشگی و دلنشین برقرار کند. این احساس نسبت به مسایل پایا و دوست داشتنی در زندگی انسان رخ می دهد. او سعی می کند با چنین اموری ارتباط همیشگی برقرار کند که اصطلاحاً بدان انس گفته می شود.

این امر گاهی برای امور عادی و روزمره زندگی ما نیز پیش می آید. فرض کنید چایی که مادر یا همسرتان در کنار کتابتان در ساعت خاصی قرار می دهد. این آوردن و نوشیدن چای اگر در روزهای زیادی صورت گیرد، حالتی از عادت یا به اصطلاح انس در ما بوجود می آورد که در روزهای دیگر حتی تحمل تأخیر آن را نخواهیم داشت.

البته نکته مهم این است که هر دو ویژگی ذکر شده برای تحقق انس لازم است. امور موقتی و ناپایا یا اموری که دوست داشتنی و به اصطلاح باب طبع انسان نباشد، هیچوقت شایستگی انس با انسان را ندارد. هر دو ویژگی هم باید با هم باشند و وجود یکی اصلاً فایده ندارد. چه بسا اموری که دلنشین آدمی هستند اما به سبب آن که موقتی و زودگذرند نمی تواند با دل انسان ارتباط برقرار کند و چه بسیار امور همیشگی که دلنشین و محبوب آدمی نبوده و انسان دوست دارد که زمان بهرمندی از آن به پایان رسد.

به نظر می رسد خداوند از هر دو شاخصه فوق برخوردار است:

 اولاً هیچ موجود و حتی شیئی به ما از وجود مبارکش نزدیکتر نیست. تعبیر بسیار عمیق «هو اقرب الیه من حبل الورید» گواه بر این است که وجود مقدسش حتی از خودمان به ما نزدیکتر است. رگ گردن یک تمثیل لطیف است که می خواهد بگوید که ای انسان شاید از خودت دور شوی اما بدان که احاطه وجودی من به تو بسیار قوی تر و دایمی تر است. هیچگاه و هیچ جایی نیست که ارتباط من و تو گسسته شود. من و تو با هم هستیم و هیچ چیز نمی تواند من و تو را از هم جدا کند. شاید تو نتوانی این نزدیکی را درک کنی اما این عدم درک حقیقت خللی در نزدیکی من و تو ایجاد نمی کند.

ثانیاً همنشینی با وجود پروردگار عالم زیباترین و دلنشین ترین لذت را به همراه دارد. اگر انسان بداند آن که در کنارش هست در عین بزرگی و عظمت ، چقدر زیبا و دلفریب است برای لحظه ای نمی تواند از وجود لایزالش دست بردارد. بسیاری از نعمات بهشتی به ویژه نعماتی که به خلص اولیاء الهی عطا می شود، به التذاذ از همجواری و رویت پروردگار اختصاص دارد. کسانی هستند که خداوند آن ها را برمی گزیند و به آن ها عنایت می کند، تنها برای آن که لحظه ای او را ببینند و در کنارش آرام بگیرند.

لازم است در باره هر یک از شاخصه ها توضیحات بیشتری ارایه شود:

برخی مطالب که در زمینه نزدیکی و همنشینی خداوند مطرح است:

1. اولین مطلب در باره حدیث قدسیی است که در ماه رجب وارد شده است:
وارد شده است که خداوند به بندگان خود در این ماه می فرماید:«انا جلیس من جالسنی» من همنشین آن کسی هستم که همنشین من است
«و مطیع من اطاعنی» و من مطیع و فرمان بردار کسی هستم که مطیع و فرمان بردار من است
« وغافر و من استغفرنی» و بخشندۀ کسی هستم که از من طلب بخشش کند.

 «الشهر شهری» ماه ماهِ من است « والعبد عبدی» و بنده بندۀ من است «والرحمه رحمتی» و بخشایش هم بخشایشِ من است«و جلعت هذاالشهر حبلا بینی و بین عبادی» و این ماه را ریسمان اتصالی بین خودم و بندگانم قرار دادم «فمن اعتصم به وصل الی» پس هر کس به آن دست یازد به من متصل می شود.(المراقبات، ملکی تبریزی، )

2. خداوند ، به سبب عظمت و رحمت فراگیر و شدت نورانیت و غیر متناهی بودنش از همه اشیاء به ما نزدیک تر است. او بر همه محیط و از حیث کمالات در اوج و از جهت رحمت واسعه و احاطه اش به اشیاء برتر و فراتر است. در حدیث شریف می خوانیم : اگر دلوی به طبقات زیر زمین فرو فرستید، در آن جا هم خدا را خواهید یافت.

در عین حال موجودات معلول و متناهی به شمار می آیند و از توان درکش بی بهره اند. [علت عدم درک نیز دو امر است:] اول آن که محدودند دوم آن که به دلیل آمیختگی با ماده از یکدیگر بیگانه اند و نمی توانند حق تعالی را به کنه ذات بشناسند.

جواهر مادی هر قدر از ماده و لواحق آن فاصله بگیرند ، ادراک واجب در آن ها کامل تر و تعلقشان استوارتر می شود و چنانچه به طور کلی از ماده و لواحق آن برهنه شوند، ادراکشان قویتر و تام تر می گردد البته در هر صورت علت اول در جای خود برقرار است و باعث می شود هیچوقت انسان به معرفت کامل کنه پروردگار دست نیابد. (مبدأ و معاد، ملاصدرا، ترجمه و شرح: محمد ذبیحی، ص80)

3. (ادامه دارد)

محبت الهي

نوشته شده در تاریخ: 1388/6/9 (564 مشاهده)

[ بازگشت ]